Du kan skaffa appen på följande sätt:
– Du som har en iPhone eller en iPad kan ladda ner appen i App Store.
– Du som har en Android-mobiltelefon kan ladda ner appen på Google Play.
Du kan skaffa appen på följande sätt:
– Du som har en iPhone eller en iPad kan ladda ner appen i App Store.
– Du som har en Android-mobiltelefon kan ladda ner appen på Google Play.
Appen finns för iPhone- och Androidmobiler samt för iPad. Du behöver ladda ner Norrbärke Sparbanks app till din mobiltelefon. Det gör du via App Store om du har en iPhone, eller via Google Play om du har en Android.
Logga in i appen med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. För att kunna betala räkningar i appen och göra överföringar till andras konton, behöver du vara ansluten till tjänsten internetbetalning i internetbanken.
Appen är i grunden kostnadsfri. För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton krävs att du har tjänsten internetbetalning i internetbanken, det kostar 175 kronor per år. I kunderbjudandet Nyckelkund, Nyckelkund Mer och Premium ingår tjänsten internetbetalning.
Du behöver ha fyllt 18 år för att använda appen. För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton i appen behöver du ha tjänsten internetbetalning.
Digital Support kan hjälpa dig med guidning och frågor kring appen.
För att vi ska kunna ge våra kunder en säker upplevelse, kräver vi att du har operativsystem av version 11.0 eller senare i iPhone och version 7.0 eller senare i Android.
iPhone: iOS version 11.0 eller senare
Android: Android version 7.0 eller senare. Den mobila enheten behöver även ha stöd för OpenGL ES 2.0 eller senare.
För iPhone: välj Inställningar – Allmänt – Om – Version, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 11.0.
För Android: Det kan skilja från telefon till telefon hur du ser vilken version av operativsystem du har i din Android-mobil. Vanligtvis går det att kolla så här: välj Program – Inställningar – Om telefonen – Androidversion, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 7.0.
Appen finns tillgänglig för iPhone och Android-mobiler samt för iPad.
Ja, genom att ladda ner Sparbanken-appen kommer du åt ditt engagemang och kan använda appen. Som sparbankskund kan du inte använda Swedbanks app utan istället laddar du ner Sparbanken-appen.
Gå in på App Store eller Google Play och ladda ner Sparbanken-appen. Vi rekommenderar att du först tar bort den gamla mobilbanksappen innan du installerar den nya. När du öppnar upp appen för första gången väljer du vilken sparbank du tillhör.
Ja, du behöver både ladda ner båda apparna. Du använder Swedbanks app för att komma åt ditt engagemang i Swedbank och Sparbankens app för att komma åt ditt engagemang i en sparbank.
– Mobilt BankID – möjliggör att betala räkningar och göra överföringar till registrerade mottagare. Har du aktiverat Mobilt BankID för utökad användning kan du även lägga till nya mottagare.
– Säkerhetsdosa – möjliggör att betala räkningar, lägga upp nya mottagare och göra överföringar till andras konton.
Du skaffar Mobilt BankID genom dessa tre steg:
1. Ladda ned BankID säkerhetsapp i AppStore eller Google Play
2. Beställa Mobilt BankID i appen (Inställningar - Hantera tjänster), internetbanken eller på bankkontoret
3. Skapa ett lösenord som du använder sen när du loggar in
Observera att du måste ha uppdaterat appen i AppStore eller Google Play för att kunna logga in med Mobilt BankID. Mobilt BankID kan du ladda ner till iPhone, iPad, iPod Touch samt Android.
Nej. Det går av säkerhetsskäl inte att flytta ett Mobilt BankID, men har du fortfarande tillgång till din gamla smartphone kan du använda den eller din säkerhetsdosa för hämta ett nytt Mobilt BankID i appen.
Gör så här:
1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från Google Play eller App Store till din nya smartphone.
2. Beställ Mobilt BankID i appen under Inställningar – Hantera tjänster. Godkänn med ditt gamla Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
3. Starta BankID säkerhetsapp och välj en säkerhetskod som du använder tillsammans med Mobilt BankID. Du behöver aktiveringskoden som du får i steg 2.
Båda föräldrarna eller samtliga vårdnadshavare behöver godkänna att barnet får Mobilt BankID. Det räcker med att en förmyndare kommer in på kontoret och intygar med muntlig fullmakt (en förmyndare intygar att båda föräldrarna är överens) eller med skriftlig fullmakt.
Gå antingen in under Inställningar (kugghjulet) i menyn för Utgiftskollen eller på respektive kontoöversikt och koppla bort alla konton. Menyvalet Utgiftskollen kommer finnas kvar, om du i framtiden vill börja använda tjänsten igen.
Det enda du behöver göra är att aktivera Utgiftskollen första gången du loggar in i appen. Har du valt alternativet "inte just nu"? Då kan du i efterhand aktivera tjänsten genom att koppla de konton du använder för din vardagsekonomi. Det gör du under Inställningar (kugghjulet) i menyn för Utgiftskollen eller på kontoöversikten för respektive konto.
För att använda appen för ungdomar behöver du ansluta avtal till Internetbanken ung. Gå in under Inställningar – Mobilbanken Ung. Du kan även göra det i appen för privatpersoner. Gå in under inställningar – Mobilbanken Ung och följ instruktionerna. För att anslutningen ska fungera behöver du och ditt barn vara kunder i samma bank.
Ditt barn behöver ha ett giltigt konto för att kunna ansluta till Internetbanken ung. Ring 0771-22 11 22 eller besök ett bankkontor så hjälper vi dig.
De tjänster som kan anslutas är Mobilt SäkerhetsID, Swish, Kort på kort och Ladda kontantkort.
Du som vårdnadshavaren kan ansluta barnet till Mobilt SäkerhetsID, liksom övriga mobila tjänster i appen för privatpersoner. Gå in i inställningar under appen för unga och hämta barnets uppgifter. Om barnet inte är kund i banken behöver ni besöka ett bankkontor
Du kan närsomhelst avsluta tjänsterna. Gå in under Inställningar – Appen för unga och välj den tjänst du vill avsluta.
Ja, du kan betala räkningar och e-fakturor direkt i appen.
Kameran behöver ha autofokus för att OCR-skanner ska vara tillgänglig och fungera i appen.
För att arkivera en e-faktura trycker du på knappen Arkivera som visas på sidan Ny betalning. Dina e-fakturor arkiveras i 18 månader, lika länge som i internetbanken.
Ring 08 - 411 10 11 för att spärra ditt kort. Linjen är öppen dygnet runt. Ringer du från utlandet är numret +46 8 411 10 11.
Du ser hur mycket du har tillgängligt på ditt kreditkort under ekonomisk översikt genom att expandera menyraden för Betal- och kreditkort.
Ring 0771 - 48 00 40 för frågor gällande transaktioner eller faktura. Linjen är öppen alla helgfria vardagar mellan kl 9.00-18.00. Ringer du från utlandet är numret +46 771 48 00 40.
Om ditt kortnummer är helt dolt så innebär det att du inte har något kort som är aktivt. För vidare hjälp ring kortservice på telefonnummer 0771- 48 00 40.Linjen är öppen alla helgfria vardagar mellan kl 9.00-18.00. Ringer du från utlandet är numret +46 771 48 00 40.
För Visa Business Card finns en egen app (VBC) för nedladdning på App Store och Google Play. Med appen får du snabbt och enkelt reda på aktuellt saldo, senaste fakturorna och dina genomförda transaktioner.
Du måste först aktivera tjänsten via internetbanken, via 0771-22 11 22 eller bankkontor.
Logga in i appen och klicka på ikonen Ladda och köpa. Klicka på ladda kontantkort. Välj vilket konto du vill ta ut pengar ifrån. Ange det mobilnummer du vill ladda alternativt väljer du en mottagare från din lista med sparade mottagare. Välj operatör och belopp och klicka sedan på Fortsätt. Kontrollera att uppgifterna stämmer. Bekräfta genom att klicka på Godkänn.
Under ikonen Ladda och köpa, kan du både ladda kontantkort och köpa presentkort och koder till Spotify.
Gäller din fråga betalningen, till exempel att pengarna inte har dragits från ditt konto, ring Digital Support på 0771-97 75 12.
Gäller din fråga koden som du har köpt, vänd dig direkt till Spotify.
Du hittar dina koder under Tidigare köp.
Du vänder dig till Spotify och har rätt att ångra ditt köp enligt Distanshandelslagen. Information om hur du kontaktar Spotify hittar du på https://www.spotify.com/se/about-us/contact/
Du kan ladda kontantkort för max 2 500 kronor. Du kan köpa övriga presentkort och koder för max 5 000 kronor under en 30-dagarsperiod.
Det kostar ingenting att använda tjänsten.
Nej, det behöver du inte.
Banken ansvarar endast för att betalningen genomförs samt bekräftar köpet direkt i appen. För övriga frågor vänder du dig till Spotify.
Kort på kort är en tjänst som innebär att du kan designa ditt eget bankkort. Du väljer själv vilken bild kortet ska ha.
För att ansöka om Kort på kort måste du ha ett Bankkort MasterCard, Bankkort Visa, Bankkort Visa 2, Bankkort Visa Mer, Bankkort Visa Ung eller Bankkort Maestro.
Priset är 100 kr per bild. Detta debiteras det konto som kortet är anslutet till och debiteringen görs i samband med att kortet skickas för tillverkning.
Inom sju dagar efter din ansökan ska du ha fått ditt nya kort under förutsättning att din bild blir godkänd.
Om din bild inte överensstämmer med våra Särskilda villkor för bilder, kommer du att få ett e-postmeddelande som meddelar detta. Detta under förutsättning att du uppgivit en e-postadress i samband med din ansökan om Kort på kort. Om du får ett sådant e-postmeddelande är du välkommen in i appen eller internetbanken för att ansöka på nytt med en annan bild. Ingen avgift debiteras för en icke godkänd bild.
Genom att välja Bekvämt fondval på sidan Inspiration presenteras ett urval av fem basfonder som är till för dig som vill ha ett enkelt fondsparande. Du väljer den fond som har den risknivå du är bekväm med och som passar din spartid. Du slipper söka igenom hela fondlistans utbud, vi sköter förvaltningen åt dig.
Har du inget fondkonto hos Norrbärke Sparbank, välj Spara och placera, Öppna nytt sparande och välj Fondkonto. Gå sedan in på det fondkonto du vill föra över fonderna till. Tryck på Flytta hit fonder. Observera att fonderna måste finnas i vårt fondutbud för att de ska gå att föra över till Norrbärke Sparbank.
Ja, du kan ta bort ditt sparmål i detaljvyn för sparmålet.
E-sparkonto, Premiumkonto, PB-konto,Sparkapitalkonto eller Framtidskonto. Men du kan endast öppna E-sparkonto i appen.
Ja det kan du. Enklast genom att trycka på knappen Snabbspar.
Under Spara och placera kan du bland annat köpa och sälja fonder och värdepapper, hålla koll på ditt innehav och följa börskurserna. Är du inloggad ser du alla kurser i realtid. Du kan också ta del av våra analytikers rekommendationer och analyser via Aktiellt.
Välj Spara och placera och gå in på sidan ”Favoriter”. Där kan du skapa dina egna favoritlistor, namnge dem och bestämma vilken som ska vara din förvalda favoritlista. Du kan även skapa nya listor i utloggat läge. Favoritlistorna kan endast innehålla värdepapper och inte fonder.
Välj Spara och placera och klicka sedan på Värdepapperstjänsten så visas ditt innehav, aktiva och upphörda order samt avslut. Köpkraft, preliminära likvider och saldo på kontot visas också här.
Sök upp det värdepapper du vill handla, t ex via Marknaden. Klicka på värdepapprets namn för att få detaljerad information om värdepappret. Här kan du handla genom att klicka på Köp- eller Säljknapparna. Fyll i antal, pris och giltighetstid. Du kan även handla från ditt innehav.
Välj Spara och placera och gå in på sidan ”Favoriter”. Favoritlistorna kan endast innehålla värdepapper och inte fonder. Du kan även se dina sparade listor i utloggat läge.
Värdepapperstjänsten Bas är kostnadsfri. Du kan handla aktier till ett fast och lågt courtage – från 0 kronor per affär. Aktuella prisuppgifter för alla värdepapperstjänster hittar du på din banks hemsida, eller i appen via "Öppna nytt konto" på sidan Spara och placera.
Snabbsaldo är en funktion där du kan se hur mycket pengar du har på ett utvalt konto, utan att vara inloggad. Snabbsaldofunktionen finns inte i iPad-appen.
Du aktiverar snabbsaldo genom att logga in i appen och välja Inställningar/Snabbsaldo. Sedan väljer du vilket konto du vill koppla till tjänsten och sedan Aktivera.
Genom att skaka telefonen när du befinner dig på startsidan av din app, kommer snabbsaldo fram. Skaka telefonen igen, så döljs snabbsaldot.
För att komma åt dina konton i appen behöver du identifiera dig, precis som du gör på bankkontoret. Det gör du när du loggar in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Du är alltid inloggad med en krypterad anslutning när du loggat in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Våra säkerhetslösningar består av utvalda delar som skapar det skydd du som kund behöver för att säkert kunna utföra dina bankärenden i mobilen. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.
För att utföra uppdrag som innebär att du flyttar pengar från dina konton till någon annan behöver du godkänna uppdragen med din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID.
Vi rekommenderar att du har telefonlås med pinkod på din mobiltelefon. Det är viktigt att du aldrig lämnar ut dina inloggningskoder till någon. Swedbank frågar aldrig om dessa uppgifter.
För att upprätthålla säkerheten i din mobiltelefon, kan du göra följande:
– Uppdatera alltid till den senaste versionen av operativsystemet till din mobiltelefon.
– Ladda bara ner appar du aktivt sökt efter och via de officiella marknadsplatserna App Store för iPhone och Google Play för Android. I Android ska du inte tillåta mobilen att ladda ner program från okända källor. För att undvika det, se till att ”Okända källor” inte är iklickad i din Android under Meny -> Inställningar -> Program.
– Ha lösenordsskydd påslaget på din mobiltelefon.
– Roota eller jailbreaka inte din mobiltelefon då det sätter telefonens säkerhet ur spel.
Appen behöver få tillgång till din telefonbok när du väljer att lägga till ny mottagare från kontaktboken när du laddar kontantkort. Appen använder endast den kontakts mobilnummer vars kontantkort du vill ladda.
Norrbärke Sparbank har inte några planer just nu på att lansera en app för Windows Phone. Vi har en ständig bevakning av hur marknaden för smarta mobiltelefoner utvecklas och jobbar intensivt med att tillfredsställa våra kunders behov. Därför tittar vi just nu på hur en lösning som funkar för kunder som har andra operativsystem än Android och iPhone ska se ut i framtiden.
Appen behöver tillgång till specifika funktioner i din mobil eller iPad för att olika tjänster ska fungera rätt.
– Spela in ljud och bild krävs för att kunna använda appens skanner.
– Läsa alla konton och adresser krävs för att kunna ladda kontantkort i appen.
– Kolla om samtal pågår och ringa samtal krävs för att kunna ringa kontor, Kundcenter Privat eller spärrservice från appen.
– Läsa Google-inställningar har att göra med Google Play Services som krävs för Google Maps.
– Tillgång till fotoalbum krävs för tjänsten Kort på kort.
– Läsa innehåll på USB-enheten behövs för att kunna läsa från extern enhet (till exempel hämta en bild från en USB-enhet eller från Dropbox).
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.
Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies