Vi hjälper dig att göra dina utlandsbetalningar så snabbt, effektivt och tryggt som möjligt. För att pengarna ska hamna på rätt ställe är det viktigt att få med rätt uppgifter i betalningen.
När du gör betalningen i internetbanken föreslår banken den mest fördelaktiga betalningstypen för dig. Banken bevakar att betalningen blir utförd på rätt dag. I internetbanken är det möjligt att registrera en betalning upp till 12 månader innan betalningsdagen.
För att göra en Internationell betalning behöver du uppgifter om mottagarens bank- och kontonummer, d.v.s.
- Betalningsmottagarens namn och adress
- Betalningsmottagarens IBAN/kontonummer
- Mottagande banks BIC/Nationellt ID
Vid felaktiga uppgifter om mottagarens kontonummer och bank finns risk att betalningen inte når din mottagare, att den hamnar på fel mottagares konto. I dessa fall måste betalningen reklameras och kostnaden för reklamationen får du som betalare stå för.
Standardiserade termer för vissa av bankens betaltjänster
Förändringar vid utlandsbetalningar fr.o.m. 3:e november 2021